איך לעצב שרשרת?

כדי לעצב שרשרת שתהיה יפה, תתאים לטעמכם ותשמחו ללכת איתה לא חייבים להיות אנשי מקצוע מומחים. השרשרת כן צריכה לעמוד בכמה קריטריונים פשוטים. כך תעצבו לעצמכן שרשרת יפיפה ומשמחת:
שרשרת תכלת מסדנת תכשיטנות

שילוב חומרים בשרשרת

כשניגשים לעצב שרשרת, הדבר הראשון זה המפגש עם כל האפשרויות, והצורך לבחור: להחליט על קו מנחה לשרשרת, ומתוך השפע הגדול שנראה כאין סופי, להתחיל לצמצם את האפשרויות לכדי החלטה.

כשאנו ניצבות מול כל האפשרויות, מה שמיד בולט לעין זה סוגי החומרים השונים והחרוזים השונים. מה הם משדרים, במה לבחור ואיך לשלב אותם נכון.
החרוזים האקרליים משדרים משהו אחר לגמרי מחרוזי העץ, האבן, והמתכת, איך לשלב אותם נכון? איך לשמור על הקו שאנחנו רוצים שהשרשרת תשדר בלי לבלבל בסגנונות אחרים?

הדבר הראשון שאני מציעה הוא להגדיר באופן ברור למה השרשרת הזו הולכת לשמש ומה הסגנון שאני רוצה שהיא תהיה. זה מאוד עוזר אחר כך בשילוב חרוזים שונים במינונים הנכונים.

למשל אם אני רוצה שרשרת אלגנטית לשמלה שחורה, רוב החרוזים יהיו מהסוג המבריק והיוקרתי יותר. נשתמש בחרוזי אקריל, בזהב, בכסף, בזכוכית, באבנים ובמתכות. חרוזי עץ למשל פחות יתאימו פה, ואם בכל זאת ממש נרצה חרוזי עץ – עדיף להשתמש במינונים ממש קטנים.

אם רוצים משהו ליומיום, שישדר פאן, קיץ וחופש, עץ דווקא מאוד יתאים, וסגנון הזכוכית והאקריל יהיה פחות דומיננטי

מהנסיון שלי בהעברת סדנאות תכשיטים, סדנה אחר סדנה בשטח לימדו אותי שבסופו של דבר, עם כל הכללים ועצות הסטיילינג הטובות, והנכונות, לפעמים פשוט לזרום עם מה שנראה לנו טוב בעין ועושה לנו טוב בנשמה זה כל מה שצריך

לפעמים נחליט מראש על סגנון עיצוב מסויים, ותוך כדי, יקפצו לנו לעין חרוזים שפשוט קוראים לנו ורוצים שנשתמש בהם, ותוך כדי עבודה הכוונה המקורית קצת נעלמת ואת מקומה תופס משהו חדש שלא תיכננו ושמפתיע אפילו אותנו, ההוגות והיוצרות😉

איך לעצב שרשרת עם חרוזי עץ?
שרשרת צבעונית עם חרוזים גדולים

שילוב צבעים

מה שמאוד בולט לעין בבואנו לבחור חרוזים כדי לעצב תכשיט, חוץ מהשוני הבולט שבין החומרים והטקסטורות, אלה כמובן הצבעים.

יש את הרגע הזה שאני עומדת עם לוח התכנון מול כל הצבעים האלה ויש בי רצון קטן לא לבחור עדיין, להישאר בהתלבטות שבה כל האפשרויות פתוחות וכל הצבעים כאילו מונחים בידי, אבל אין מה לעשות, ואומנות זה בעצם בחירה, אז ניגשים בשמחה ובמרץ לבחירת הצבעים.

גם הפעם, ההמלצה שלי היא לנסות לגבש מה אני רוצה שיצא, לאיזו מטרה אני מייעדת את התכשיט הזה.

השיטה שלי לשילוב צבעים בשרשראות:

צבע מרכזי וצבעים נייטרליים

השיטה שבה אני עובדת בדרך כלל היא או בחירת צבע מרכזי והוספת צבעים משלימים ונטרליים, או בחירת צבעים מנוגדים, ושוב- הוספת צבעים משלימים ונטרליים.
ובהרחבה:
בגדול, אבל לא תמיד',אם אני רוצה שהשרשרת תהיה בסגנון אלגנטי יותר, אני בוחרת צבע אחד עיקרי, למשל אדום עמוק ( בורדו) ולו אני מוסיפה חרוזים בגוון/ גודל דומה אבל בכל זאת קצת אחר, שיהיה מעניין.
בשביל שהשרשרת לא תהיה מאוד כבדה ואדומה, אני מוסיפה גם חרוזים נטרליים.

מהם צבעים נטרליים?

צבעים נטרליים אלה בעצם צבעים חסרי צבע, ומתאימים לכל צבע שנשים לידם.
לדוגמא- שחור, לבן, וכל הגוונים שביניהם ( אפור על גווניו הרבים) חום (כל גווני העץ הטבעי) כסף וזהב, ירוק זית ועוד.
בהוספת הצבעים הללו לשרשרת, היא מקבלת אווריריות חיונית, קלילות ומרחב.

שרשרת עם צבעים מנוגדים
שרשרת עם צבע חזק וצבעי עץ וזהב נייטרליים

צבע וצבע מנוגד

בסוג השני של טכניקת בחירת הצבעים, כשאני רוצה ליצור משהו שמח, בולט, ויומיומי יותר, אני בוחרת צבע ואת הצבע המנוגד לו (או גוון דומה לצבע המנוגד).

למשל, שילוב שהולך מאוד חזק- טורקיז וחרדל. הטורקיז עצמו לא מופיע על גלגל הצבעים, והצבע המנוגד ישירות לצהוב (חרדל) הוא בכלל סגול, אבל כמובן שאפשר לשחק עם זה קצת ימינה ושמאלה והעיקרון נשאר.

אם בעקרונות שילוב החומרים השונים הדגשתי שהעקרונות עוזרים מאוד, אך כבודם במקומם מונח ואני ממליצה לאפשר הרבה מקום לספונטניות ולאינסטינקטים, בבחירת הצבעים, מהנסיון שלי, טוב להתחיל עם המסגרת של עקרונות הבחירה, ומשם להתפתח עם היצירתיות.

אל עף פי כן, הטכניקות והעקרונות הנל מאוד עוזרים, ובדרך כלל ישמרו שהתוצר יהיה סימטרי ונכון עיצובית.

שרשרת מסדנת הכנת תכשיטים בצבע זהב וירוק
שימו לב לניגודיות בין הירוק לכתום

העיקר ההנאה שביצירה והכיף שבליצור משהו שבאמת ישמש אותנו בהמשך.

להזמנת סדנת תכשיטים - דברי איתי

אוריה לוי

אוריה לוי

מפעילת סדנאות תכשיטים והבעלים של אמנות מתגלגלת. מאז שאני זוכרת את עצמי נמשכתי לעבודה בידיים, ליצירה ואומנות.